Posted by on 11 november 2016

Weet je wat het is met zakelijke blogs? Ze zijn vaak zo sáái. Maar niet de jouwe, dankzij deze onverwachte, o zo effectieve tip.

 

Nee hoor. Niet wéér zo’n rijtje tips over zakelijk bloggen.

Je kunt ze inmiddels dromen.

  • Schrijf voor je doelgroep
  • Klop jezelf niet op de borst
  • Gebruik een contentkalender
  • Zet een pakkende kop boven je stuk
  • Voeg een call to action toe
  • Maak je artikel Google-proof
  • O ja, en vergeet de sociale media niet

Pff en geeuw en hallelujah. Been there, done that. Maar helpen, ho maar. Je vinkt dat lijstje keurig af, maar ze komen niet, die klanten. Misschien moest je er maar mee stoppen, met dat blog-geneuzel.

Niet doen!

Je bent dat andere lijstje toch niet vergeten? Dat met al die voordelen van zakelijk bloggen?

  • Je bent beter te vinden op Google
  • Er komen meer mensen op je site
  • Je wordt gezien als expert
  • Je krijgt er nieuwe klanten door

Nou ja, als je het goed doet, dan toch.

Weet je wat ik denk? Dat je het misschien wat te veel als een moetje ziet, dat bloggen. Als iets dat er tegenwoordig nou eenmaal bij hoort om je toko onder de aandacht te brengen. Wat helemaal waar is, trouwens.

Maar de grote vraag is: vind je het ook leuk?

Of denk je: ik produceer stofzuigers / geef juridisch advies / schilder huizen (doorhalen wat niet van toepassing is) en daar ben ik ontzettend goed in, maar al die bullshit eromheen kan me eigenlijk gestolen worden?

Als dat zo is, kan ik je maar één advies geven: ga daar als de wiedeweerga iets aan doen.

Want wat jij bullshit noemt, is simpelweg ondernemerschap: mensen laten weten dat je bestaat. En dat je goed bent. Hoe moeten ze daar achter komen als jij je marketing niet op orde hebt? En trouwens, als je van je vak houdt, dan heb je er toch zeker een heleboel over te vertellen? En dat wil je toch van de daken schreeuwen?

Juist. Doe dat dan ook.

Ja, je hebt gelijk: die lijstjes zijn er niet voor niks. Je móet een goede kop maken. Je móet op SEO letten. Maar in essentie zijn dit hulpmiddelen. Want eigenlijk gaat het maar om één ding.

Deel je enthousiasme. Dát is het geheim van succesvol bloggen.

Op een zielloze manier lijstjes afvinken is niet de manier. Dat is net zoiets als een exquise maaltijd nonchalant op tafel kwakken. Dat éét niet lekker, toch?

Mensen zijn niet gek. Ze voelen haarfijn aan of de blog die ze lezen er één is van dertien in een dozijn, of de pennenvrucht van iemand die van zijn toko houdt.

Hoe je dat aanpakt?

Mijn truc: zie je blog als meer dan een technisch dingetje.

Kijk ernaar zoals je naar je product of dienst kijkt.

  • Die stofzuiger heeft toch ook een kek kleurtje?
  • Dat juridisch advies maakt toch ook deel uit van een bredere tactiek?
  • Je smeert die verf toch ook niet rechtstreeks op een rot kozijn?

Oftewel: je wilt toch zo goed mogelijk voor de dag komen? Dus. Datgene waar jij elke dag zo enthousiast aan werkt, verdient een fleurige verpakking.

Kijk eens naar je blog zoals je naar een tijdschrift kijkt.

Pak de Viva erbij. Of vooruit, de Kampioen – die slingert bij iedereen wel ergens rond. Blader er eens doorheen. Hoe steekt zo’n blad eigenlijk in elkaar? Wat hebben die tijdschriftjournalisten gedaan om jou lekker te maken?

  • Er staan verhalen in waar je wijzer van wordt
  • Ze zijn mooi vormgegeven
  • Ze bieden korte berichtjes én lekker lang leesvoer
  • Af en toe durven ze wat ondeugend te zijn
  • Ze gaan over mensen en wat zij leuk vinden
  • Er zijn rubrieken die elke keer terugkomen
  • Ze geven volop tips
  • En o ja, ze hebben iets leuks in de aanbieding

Denken als een journalist: zo doe je dat

Nee nee nee, je hoeft van je bedrijfsblog geen Viva te maken. Je bezoekers trakteren op Any Body gaat inderdaad iets te ver. Het gaat om het básisidee: maak van je blog een geheel, zoals een tijdschrift dat is.

Geef het smoel. Jouw smoel.

Stel, je blogt drie keer per week. Doe op maandag iets vrolijks om de week af te trappen, ga op woensdag de diepte in, zet op vrijdag 14 tips op een rijtje. Zoiets.

Of: plaats eens per maand een spraakmakend interview met iemand uit jouw branche (zet er een mooie foto bij). Of: bedenk een quiz over stofzuigers / wetgeving / verfsoorten. En: gooi er af en toe een fijne aanbieding tussendoor (je wilt tenslotte wel stofzuigers / juridisch advies / schilderklussen verkopen).

Op deze manier is bloggen leuk. Voor jou, maar vooral voor je bezoekers. Pardon, nieuwe klanten.

 Bloggen vanuit je hart?

Volg de workshop

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg