Posted by on 26 augustus 2016

De vraag die elke journalist wel honderd keer krijgt: bedenk jij jouw verhalen zelf? En als je dan zegt: 9 van de 10 wel, dan schudden mensen verwonderd het hoofd: maar hóe dan? Daarom: 7 tips voor frisse verhalen.

Onderwerpen voor artikelen bedenken is eigenlijk best gemakkelijk. Maar dat zeg ik nu, met 30 jaar ervaring in de journalistiek. Toen ik begon, vond ik het één van de moeilijkste dingen van mijn vak. Want ja, afgezien van hard nieuws: alles is al zo’n beetje geschreven.

Toch verschijnt er elke dag een krant. En tijdschriften blijven wekelijks of maandelijks hetzelfde aantal pagina’s publiceren. Zegt de Volkskrant: aan de vluchtelingenproblematiek doen we niet, dat hebben we al gehad? Zegt Libelle: dagcrèmes, daar kunnen we intussen niet meer mee aankomen?

Nope. Ze blijven er verhalen over schrijven. En verdomd, je wilt het elke keer weer lezen ook.

Hoe dat kan?

Als schrijver heb je er dit voor nodig: verwondering, creativiteit en een vleugje zelfvertrouwen.

En natuurlijk moet je weten voor wie je schrijft, zodat je antwoord kunt geven op de vraag die voor elke contentmaker centraal staat, altijd en overal: wil mijn lezer dit weten?

Goed. Verwondering dus. Daar begint het mee. Je leest een artikel, ziet iets op tv, vangt een gespreksflard op in de kroeg, en je denkt: huh?

  • Wat bedoelen ze daar nou mee?
  • Hoe zou dat zitten?
  • Wat een verrassend idee!
  • Waarom zegt die man dat?

authentiek bloggen

Dat soort gedachten heb je tientallen keren op een dag. De kunst is om ze te herkennen. Om je bewust te zijn van dat huh-moment. Want dan kun je er iets mee doen. Iets creatiefs, bij voorkeur. Want dat er een vluchtelingencrisis is, dat weet die Volkskrant-lezer nou wel. En dat je huid wel vaart bij een lik dagcrème, is inmiddels heus tot de Libelle-lezeres doorgedrongen.

Om goede verhalen te verzinnen moet je dus zorgen voor een verrassende invalshoek.

Tadááá!

Yep. Zo simpel is het. Nou ja, op de uitvoering na dan. Maar daar zijn trucs voor. Hier volgen er 7 die ik geregeld gebruik.

  1. Keer om

    Schrijf in het personeelsblad nou eens niet dat juichverhaal over je nieuwe clean desk policy, maar maak een verhaal met de kop: ‘10 manieren om bedrijfsgeheimen kwijt te raken’. Je kunt er dezelfde inhoud in kwijt. Maar dít verhaal wordt gevreten.

  2. Vraag het eens aan een ander

    Nieuw kledingmerk in de rekken? Dan ga je toch niet wéér zelf vertellen hoe geweldig dat is? Nodig drie klanten uit om te komen passen en laat mooie foto’s maken. Als dat niet overtuigt…

  3. Bedenk een nieuwe vorm

    Moet je iets ingewikkelds uitleggen? Je hoeft niet alles te vertalen in tekst. Een andere vorm werkt misschien wel beter. Een beeldverhaal bijvoorbeeld. Of een quiz (mensen zijn gek op quizjes, en online kun je de juiste antwoorden er meteen bij geven).

  4. Maak lijstjes

    Nog zo’n succesnummer: lijstjes. Gebruik ze niet te vaak, want dan wordt het een maniertje. Maar af en toe kan het. Zeker als je eens iets ánders doet. Bijvoorbeeld een luchtig abc van het jargon uit jouw vakgebied (als journalist zou ik moeten verklaren wat een hoerenjong is).

  5. Kies voor het onverwachte

    De directeur die een dagje meeloopt op de werkvloer: dat kennen we nou wel. Laat in plaats daarvan die notoire mopperaar van de administratie eens een dag aan de touwtjes trekken. Vraag de concurrent wat hij vindt van jouw bedrijf. Vraag een uitgelote student van jouw school waarom zijn droom aan diggelen ligt.

  6. Geef een kijkje in de keuken

    Binnenkijken: altijd goed. Maar dan niet via een geijkte reportage over ‘een dag met onze beste schilder’. Welke radertjes gaan er draaien als er een klant een opdracht geeft? Wat zit er eigenlijk allemaal in jouw product? Wat kan er allemaal fout gaan, en waarom gebeurt dat bij jullie niet?

  7. Stap in de helicopter

    Bekijk het eens van boven. Wat wil jouw klant? Een nieuwe installatie? Nee, lekker muziek luisteren. Nou, daarmee kun je alle kanten op. Van de mooiste liedjes via de lekkerste stoel tot het heerlijkste muziekmoment: onderwerpen te over die je kunt linken aan jouw product, muziekinstallaties.

Wat heb je nog meer nodig voor originele verhalen?

Dat zelfvertrouwen dus. Dat is niet te versmaden. Want op weg naar zo’n verrassend verhaal valt soms wel wat te overwinnen.

Denken als een journalist: zo doe je dat

Om te beginnen moet je leren dat er geen domme vragen zijn. Als jij iets hoort en denkt: ‘huh, hoe zit dat?’, hoef je je niet te schamen voor je onwetendheid. Die gedachte zat mij als jonkie in de journalistiek soms flink in de weg. Pas gaandeweg leerde ik: als ík die vraag heb, kun je er gif op innemen dat meer mensen nieuwsgierig zijn naar het antwoord.

Ergo, vergeet die gêne over dat huh-moment. Wees er juist blij mee. Je hebt een mogelijk onderwerp te pakken.

Ook in de uitvoering kan een beetje zelfvertrouwen geen kwaad. Vooral als je jouw directeur ervan moet overtuigen dat het echt wat oplevert als jij bij de concurrent op de koffie gaat.

 

Ideeënkanon worden?

Volg de workshop

 

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg