Posted by on 19 augustus 2014

Waarom kom ik nou nooit in de krant? Waarom plaatst dat tijdschrift mijn nieuws niet? Waarom krijgt mijn fantastische evenement alleen een regeltje in de agenda?

Frustrerend is het, als journalisten jou kennelijk niet de moeite waard vinden. Terwijl je nog zó je best hebt zitten doen op een fraai persbericht.

Maar breng jij wat je te vertellen hebt wel goed over het voetlicht? Want schrijven is een vak, en een goed persbericht schrijven dus ook. Het luistert nauw. Journalisten krijgen elke dag een berg nieuwtjes op hun bureau. Die schreeuwen allemaal om aandacht. Willen allemaal in de krant. Maar pagina’s zijn niet van elastiek, en niet alles is even interessant. Dus het grootste deel van wat er binnenkomt, belandt zonder pardon in het grote ronde archief.

Zie jij jouw persbericht graag de prullenbak in gaan? Nee? Houd je dan aan deze regels.

1. Met een pakkende kop trek je meteen de aandacht

Journalisten zijn altijd op zoek naar nieuwtjes. Zorg dus dat je meteen hun aandacht trekt. Als de kop boven je persbericht interessant is, lezen ze ook de rest van de tekst. Precies wat je wilt.

2. Een goed persbericht kan zó de krant in

Schrijf een persbericht alsof het een krantenbericht is. Vergeet dus die eindeloze inleiding over wie je bent en waarom je doet wat je doet. Val met de deur in huis. Benoem meteen het nieuws dat je hebt. Dát is immers wat de journalist belangrijk vindt. Wie jij bent, komt later wel aan de orde. Vind je dit lastig? Kijk dan eens in de krant hoe een bericht is opgebouwd. Er is genoeg spiekmateriaal voorhanden!

3. Neem afstand van je eigen verhaal

Doe eens even drie stappen achteruit en kijk dan kritisch naar je verhaal. Als jij de journalist bent die het onder ogen krijgt, wat wil je dan weten? Juist: feiten. Is jouw product de oplossing voor probleem X? Vertel dan waarom. En onderbouw je verhaal met cijfers of ander bewijs van wat je stelt.  Journalisten zijn allergisch voor mooie praatjes zonder inhoud. Iederéén kan wel wat roepen, tenslotte.

4. Denk aan de menselijke factor

Droge feiten zijn nodig, maar niet genoeg. Een journalist schrijft voor zijn lezers, en zal proberen zijn artikel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De factor mens is één van zijn favoriete instrumenten om een artikel kleur te geven. Immers, lezers herkennen zich graag in iemand. Bedien de journalist dus op zijn wenken en kleed je persbericht aan met wat citaten.

5. Schrijf foutloos en begrijpelijk

Niets is zo ergerlijk als een persbericht boordevol fouten en onduidelijkheden. Ze leiden af van de inhoud. En wat erger is: de journalist neemt je minder serieus. Zorg dus voor een foutloze tekst. Niet alleen qua d’s en t’s, maar ook grammaticaal en stilistisch. En nee, je nichtje dat Nederlands studeert is niet de juiste persoon om je persbericht te schrijven of redigeren. Laat dat aan een professionele tekstschrijver over. Ook voor persberichten geldt: goedkoop is duurkoop.

6. Verplaats je in het medium dat je benadert

Het nieuws dat je hebt, kan interessant zijn voor de krant, maar ook voor het huis-aan-huisblad, een tijdschrift, een tv-programma. Denk er over na welk medium je benadert. Kies je er meer? Prima. Maar verplaats je dan even in de journalist die voor dat medium werkt. Welke doelgroep heeft hij? Sluit jouw nieuws daarop aan? Zo nodig maak je over één nieuwtje meer persberichten, steeds met een andere insteek. Ja, dat is meer werk. Maar wel zo effectief.

7. Houd het kort en zakelijk

Stuur journalisten geen ellenlange epistels toe. Daaraan hebben ze een broertje dood. Het ideale persbericht telt maximaal één A4’tje. Vooruit, laat het er anderhalf zijn. Hoe beknopter je schrijft, des te zakelijker is je tekst. En hoe meer je de essentie weergeeft van wat je te vertellen hebt.

8. Zet de deur open naar meer informatie

Als je de aandacht van de journalist te pakken hebt, is er grote kans dat hij meer wil weten. Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk om die informatie te vinden. Voeg je telefoonnummer en e-mailadres toe (en zorg dat je daar inderdaad bereikbaar bent!). Verwijs eventueel met een directe link naar je website. Gaat je bericht over een onderzoek? Voeg dan een samenvatting én het hele rapport toe als pdf.

9. Doe een foto bij je persbericht

Met een foto bij je persbericht trek je meer aandacht en heb je meer kans op publicatie. Zorg voor professioneel beeld, want een zelfgemaakt kiekje kan alle moeite die je in de tekst hebt gestoken, weer tenietdoen. Denk er ook aan dat je foto een hoge resolutie moet hebben om hem geschikt te maken voor publicatie. Over het algemeen is 300 dpi de ondergrens.

Ook in de krant?

Volg de workshop

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg