Posted by on 7 april 2016

Maak jij de content voor jouw bedrijf? Persberichten? Blogs? Artikelen voor de nieuwsbrief? Hier zijn 5 fantastische manieren om lezers weg te jagen.

 

1. Gebruik moeilijke woorden

Dat je expert bent op jouw vakgebied, moet je natuurlijk wél laten zien. Hoe? Gebruik zoveel mogelijk moeilijke woorden. Liefst jargon, dus woorden die alleen jouw vakgenoten begrijpen. Het maakt je tot een echte specialist. Ook van harte aanbevolen: de 100 moeilijkste woorden om te spellen.

2. Wees compleet

Je bevestigt je expert-status door compleet te zijn. Ga diep in op de details van je product, ook als de lezer er niets aan heeft. Ze horen er gewoon bij. Al was het maar omdat je je collega’s van de technische afdeling niet kunt passeren. Ook belangrijk: maak je tekst niet te kort. Dan is het net of je weinig over het onderwerp weet.

3. Kleur binnen de lijntjes

Omdat je zoveel mogelijk spullen wilt verkopen, is het zaak iedereen te vriend te houden. Wees dus voorzichtig met wat je zegt. Kies woorden waar respect uit spreekt: geen personeel maar medewerkers, geen klant maar cliënt of customer. Pas vooral op met positie kiezen. ‘Uit wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat roken mogelijk de gezondheid schaadt’ kan nog net. Met ‘Roken is slecht’ ga je over het randje.

4. Richt je op het product

Het product is het belangrijkste dat je hebt. Daar draait alles om. Ja, je leest het goed: álles. Beschrijf het dus uitentreure en trek je niets aan van de behoeften van je lezers. Als ze een probleem hebben op te lossen, gaan ze maar ergens anders shoppen. Daar ben jij niet voor. Willen ze weten of er kinderhandjes aan te pas kwamen? Tsk.

5. Zet je baas in de schijnwerpers

Laat je baas aan het woord. Altijd. Dat is immers de belangrijkste m/v van het bedrijf. Dus die heeft echt wat te vertellen over het onderwerp van je artikel. Welk onderwerp dan ook. Ook ronkend spreken is je baas het meest toevertrouwd. Bonustip: doe er een foto bij. Liefst genomen vanuit kikvorsperspectief.

 

☆ Wél lezers trekken?

Volg de workshop

 
Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg