Posted by on 6 november 2013

Goed, je hebt dus een blog. Want je wilt klanten aan je binden met interessante content. Je wilt jezelf neerzetten als specialist. Je wilt je kennis delen. Maar wat, vraag je je soms vertwijfeld af, moet ik nú weer schrijven?

Geen paniek. Met deze tips heb je altijd voldoende onderwerpen voorhanden.

1. Tel je zegeningen

Ga eens na wat je eigenlijk allemaal voor kennis in huis hebt. Hoe vaak vertel je niet iets over je werk dat anderen heel opmerkelijk vinden, terwijl het voor jou inmiddels heel gewoon is? Als het op onderwerpen voor je blog aankomt, ben je bij voorbaat al rijker dan je denkt.

2. Ken je lezer

Voor wie schrijf je eigenlijk? Wordt je website vooral bezocht door andere bedrijven, of juist door consumenten? Elke lezer heeft z’n eigen interesses en z’n eigen behoeftes. Door te denken vanuit de lezer kom je vanzelf op interessante onderwerpen. Ga ook bewust op zoek naar wat je lezers bezighoudt. Lees fora, gluur op hun Twitter-accounts, en vooral: práát met mensen.

3. Haak aan bij de actualiteit

De notaris die worst gaat verkopen, de frisdrankfabrikant die schrijft over obesitas: ze spelen in op de actualiteit. De actualiteit levert je ideeën op, maar ook extra aandacht. Dubbel voordeel dus.

4. Publiceer op vaste tijdstippen

Als je elke donderdag met een blog komt, gaan je lezers daarop rekenen. Erg? Nee, juist niet! Dwing jezelf om op vaste tijdstippen te publiceren. De druk van een deadline kan je creativiteit een flinke boost geven.

5. Maak rubrieken

Help jezelf door in categorieën of rubrieken te denken. Tips en trucs: welke problemen van je lezers kun je zoal oplossen? Analyse: hoe kijk jij als expert tegen onderwerp x aan? De ene rubriek vraagt meer tijd dan de andere. Sommige kun je zelfs al in het voren maken.

6. Noteer wat je inspireert

Je ziet elke dag wel iets waarvan je denkt: dát is interessant zeg! Maar tegen de tijd dat je een blog moet schrijven, ben je het weer vergeten. Voorkom dat door dit soort gedachten en ideeën te bewaren. Sleep een notitieboekje mee, maak een map aan op je smartphone – doe wat voor jou het beste werkt.

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg