Om je lezers te verleiden, moet je zelf ook gevoel tonen. Bijvoorbeeld met teksten die de zintuigen aanspreken.
En dan gaat het niet alleen om plaatjes. Ook woorden en zinnen die beelden oproepen – en in feite letterlijk tot de verbeelding spreken – gaan erin als koek.
Neurowetenschappelijk onderzoek laat zien dat we nóg gevoeliger zijn voor woorden die appelleren aan onze zintuigen, dus aan zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Heb het daarom niet over zomerweer, maar over hitte. Schrijf niet over lomp gedrag, maar over ruw gedrag. Schrijf niet alleen ‘het vriest flink’, maar laat het horen: ‘het vriest dat het kraakt’.
Tijdschriften zijn vaak ijzersterk in het aanspreken van de zintuigen. Met name op de cover, want die moet verleiden tot het trekken van de portemonnee.
En dan nog een mooie (maar onvertaalbare) vondst met een dubbel beroep op de zintuigen:
Trouwens, ook de krant zou soms opknappen van wat zintuiglijk taalgebruik.