Posted by on 19 februari 2013

Het mooiste dat je als tijdschrift kunt worden is iemands lijfblad. De lezer voelt zich met je blad verbonden, herkent zich erin, laat zich erdoor meeslepen. Maar de liefde kan niet van één kant komen.

Om je lezers te verleiden, moet je zelf ook gevoel tonen. Bijvoorbeeld met teksten die de zintuigen aanspreken.

Onze hersenen zijn gek op beelden.

En dan gaat het niet alleen om plaatjes. Ook woorden en zinnen die beelden oproepen – en in feite letterlijk tot de verbeelding spreken – gaan erin als koek.

Neurowetenschappelijk onderzoek laat zien dat we nóg gevoeliger zijn voor woorden die appelleren aan onze zintuigen, dus aan zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Heb het daarom niet over zomerweer, maar over hitte. Schrijf niet over lomp gedrag, maar over ruw gedrag. Schrijf niet alleen ‘het vriest flink’, maar laat het horen: ‘het vriest dat het kraakt’.

Tijdschriften zijn vaak ijzersterk in het aanspreken van de zintuigen. Met name op de cover, want die moet verleiden tot het trekken van de portemonnee.

12 + 1 voorbeelden van schrijven voor de zintuigen

  1. De 100 mooiste liedjes (die je ooit hebt gehoord)
  2. Koude zomer soepen
  3. Dit gaat pijn doen (snijden in de zorg)
  4. Dit verhaal stinkt (wij vertellen waarom)
  5. 10 hete zomerpleziertjes
  6. Cruise & Kidman (zoals je ze nooit eerder zag)
  7. Mode: pittige prints
  8. Gezondheid: weg met dat opgeblazen gevoel
  9. Afgeknepen? 10 tips voor barre tijden
  10. Het wordt een zoete zomer!
  11. De kus – de vurige tongen van Tygo en Thijs
  12. De donkere kant van Keira Knightley

En dan nog een mooie (maar onvertaalbare) vondst met een dubbel beroep op de zintuigen:

  1. How to look sharp (at the office)

Trouwens, ook de krant zou soms opknappen van wat zintuiglijk taalgebruik.

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg