Vergis je niet: krachtige woorden maken een tekst sexy. Lezers willen dóórlezen. Okee, het moet ertoe doen, wat je schrijft. Je moet iets te vertellen hebben. Maar giet een waanzinnig interessant onderwerp in een slaapverwekkende vorm, en je boekt nul resultaat. Nada. Nop.
Vorm, dat is in eerste instantie de structuur van je artikel. Maar je woordkeuze is minstens zo belangrijk. Te wollig, te veel jargon, te passief, te negatief, te afstandelijk? Je jaagt er lezers mee weg. Gebruik daarom krachtige taal. Als je er op let, kun je veel woorden in je tekst vervangen door een variant met dubbele woordwaarde. Lees maar even mee.
Giet je tekst vol met woorden die je lezer niet begrijpt, en je bent hem kwijt. Ofwel omdat hij geen sikkepit snapt van wat je bedoelt, ofwel omdat hij er moe van wordt om al die woorden voor zichzelf te vertalen.
Lezen kost energie. Wil je het je lezers gemakkelijker maken, gebruik dan korte woorden.
Veel schrijvers gebruiken ellenlange omschrijvingen voor iets dat ze ook in één woord kunnen zeggen. Stop daarmee. Het bezorgt lezers extra werk, want ze moeten zo’n omschrijving in hun hoofd vertalen: o, de schrijver bedoelt…
Vulspul, noem ik woorden die net zo goed achterwege kunnen blijven. Ze worden gebruikt om teksten wat vloeiender of zachter te maken. In werkelijkheid vertragen ze de boel alleen maar. Beperk je dus tot wat noodzaak is.
Je weet waarschijnlijk wel dat de gebiedende wijs lezers aanzet tot actie. Een button op je website noem je daarom niet Meer informatie maar Vertel mij meer. Je kunt daar nog een stap verder in gaan met woorden die iets in beweging zetten.
Als we iets willen versterken, grijpen we vaak terug op bijvoeglijk naamwoorden. Hard werken, veel drinken, nerveus rondlopen, dat soort dingen. Meestal is wat je wilt zeggen in één woord samen te vatten. Terwijl je er toch dubbele woordwaarde mee krijgt.
Lezers zien graag voor zich wat je schrijft. Ze zijn visueel ingesteld. Al lezende vormt zich in hun hoofd een beeld. Help hen daarbij door zo concreet mogelijk te zijn.
Teksten die je zintuigen aanspreken, komen beter binnen. Laat je lezers dus zien, horen, ruiken, proeven en voelen wat je bedoelt.
Je mag best iets vervelends zeggen, maar gebruik zoveel mogelijk positieve woorden. Oftewel: vermijd ontkenningen. Ze vertragen omdat de lezer er zelf nog iets mee moet doen voordat hij precies begrijpt wat je bedoelt.
Tip: loop aan de hand van dit lijstje je laatste teksten eens na. Je kunt ze waarschijnlijk aantrekkelijker maken door andere woorden te gebruiken. En dat terwijl de inhoud overeind blijft.