Posted by on 18 april 2017

Wees creatief met het alfabet: maak woorden met dubbele woordwaarde. Of driedubbele, als je kunt. Je krijgt er krachtige teksten van. En die leveren lezers op. Tel uit je winst.

Vergis je niet: krachtige woorden maken een tekst sexy. Lezers willen dóórlezen. Okee, het moet ertoe doen, wat je schrijft. Je moet iets te vertellen hebben. Maar giet een waanzinnig interessant onderwerp in een slaapverwekkende vorm, en je boekt nul resultaat. Nada. Nop.

Vorm, dat is in eerste instantie de structuur van je artikel. Maar je woordkeuze is minstens zo belangrijk. Te wollig, te veel jargon, te passief, te negatief, te afstandelijk? Je jaagt er lezers mee weg. Gebruik daarom krachtige taal. Als je er op let, kun je veel woorden in je tekst vervangen door een variant met dubbele woordwaarde. Lees maar even mee.

1. Bekende woorden

Giet je tekst vol met woorden die je lezer niet begrijpt, en je bent hem kwijt. Ofwel omdat hij geen sikkepit snapt van wat je bedoelt, ofwel omdat hij er moe van wordt om al die woorden voor zichzelf te vertalen.

  • Moeilijke woorden
  • Jargon
  • Afkortingen

2. Korte woorden

Lezen kost energie. Wil je het je lezers gemakkelijker maken, gebruik dan korte woorden.

  • Niet beëindigen, maar stoppen
  • Niet appartement, maar flat
  • Niet overeenkomst, maar contract

3. Minder woorden

Veel schrijvers gebruiken ellenlange omschrijvingen voor iets dat ze ook in één woord kunnen zeggen. Stop daarmee. Het bezorgt lezers extra werk, want ze moeten zo’n omschrijving in hun hoofd vertalen: o, de schrijver bedoelt…

  • Niet mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, maar werklozen
  • Niet mensen met een beperking, maar gehandicapten
  • Niet bijna niet voor te stellen, maar onvoorstelbaar

4. Noodzakelijke woorden

Vulspul, noem ik woorden die net zo goed achterwege kunnen blijven. Ze worden gebruikt om teksten wat vloeiender of zachter te maken. In werkelijkheid vertragen ze de boel alleen maar. Beperk je dus tot wat noodzaak is.

    • Zoals gezegd
    • In deze maatschappij
    • Tegenwoordig

schrijven is schrappen

5. Activerende woorden

Je weet waarschijnlijk wel dat de gebiedende wijs lezers aanzet tot actie. Een button op je website noem je daarom niet Meer informatie maar Vertel mij meer. Je kunt daar nog een stap verder in gaan met woorden die iets in beweging zetten.

      • Niet Maak deel uit van de club maar Kom bij de club
      • Niet Klik voor meer informatie maar Ontdek nog meer
      • Niet Word lid maar Doe mee

6. Versterkende woorden

Als we iets willen versterken, grijpen we vaak terug op bijvoeglijk naamwoorden. Hard werken, veel drinken, nerveus rondlopen, dat soort dingen. Meestal is wat je wilt zeggen in één woord samen te vatten. Terwijl je er toch dubbele woordwaarde mee krijgt.

      • Niet hard werken maar buffelen
      • Niet veel drinken maar zuipen
      • Niet nerveus rondlopen maar ijsberen

7. Concrete woorden

Lezers zien graag voor zich wat je schrijft. Ze zijn visueel ingesteld. Al lezende vormt zich in hun hoofd een beeld. Help hen daarbij door zo concreet mogelijk te zijn.

      • Niet de smartphone maar de iPhone
      • Niet de hond maar de poedel
      • Niet de muziek maar Frans Bauer

8. Zintuiglijke woorden

Teksten die je zintuigen aanspreken, komen beter binnen. Laat je lezers dus zien, horen, ruiken, proeven en voelen wat je bedoelt.

      • Niet ik heb het koud maar ik klappertand
      • Niet de nacht maar de maan schijnt door de bomen
      • Niet er breekt een raam maar er klinkt glasgerinkel

9. Positieve woorden

Je mag best iets vervelends zeggen, maar gebruik zoveel mogelijk positieve woorden. Oftewel: vermijd ontkenningen. Ze vertragen omdat de lezer er zelf nog iets mee moet doen voordat hij precies begrijpt wat je bedoelt.

      • Niet niet goed, maar belabberd
      • Niet geen warmte, maar kou
      • Niet zonder woorden, maar sprakeloos

 

Tip: loop aan de hand van dit lijstje je laatste teksten eens na. Je kunt ze waarschijnlijk aantrekkelijker maken door andere woorden te gebruiken. En dat terwijl de inhoud overeind blijft.

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg