Posted by on 11 maart 2016

Jij schrijft zo soepel, hoor ik vaak. En dan: hoe doe je dat toch? Mijn antwoord is simpel: ik haal adem.


Ja dûh, denk je nu.

Maar het is waar. Ik haal adem. Ook op papier. En voordat je nu voorbarige conclusies gaat trekken: nee, ik ben geen linksdraaiend yoga-type.

Hoewel… nu ik erover nadenk, hoor ik ook vaak dat mijn schrijfstijl zo herkenbaar is. Dus misschien stop ik ongemerkt toch wel stukjes van mezelf in mijn zinnen.

Maar goed, dat ademhalen. Dat is zo simpel als het klinkt. Ook op papier.

Om te beginnen houd ik me altijd aan één van de eerste lessen van mijn journalistieke opleiding: schrijf zoals je praat. Dat is lastiger dan het lijkt, want je bent er niet als je woorden achterwege laat waarover de lezer kan struikelen.

Een tekst vol eenvoudige woorden kan benauwend onleesbaar zijn.

Wat nog meer? Luister eens naar de mensen om je heen. Die praten niet in zinnen die hen tussendoor naar lucht doen happen. O, er glipt er wel eens eentje tussendoor. Maar afgezien van oud-premier Ruud Lubbers blinkt niemand uit in glijpartijen tussen bijzin en tangconstructie.

Wie praat, marcheert meestal rechtstreeks van hoofdletter naar punt.

Schrijven zoals je praat betekent trouwens ook dat er logica zit in wat je neerpent. Zeg nou zelf, je komt toch ook niet thuis met het verhaal dat collega X vanmiddag om drie uur op de fiets stapte?

Ben je mal.

Collega X is op staande voet ontslagen.

Dát is je verhaal. Al het andere komt daarna.

En dan zijn er nog de leestekens. Ik houd van ze, om toch maar even wat linksdraaiend te doen.

Leestekens zijn adempauzes. Gebruik je ze goed, dan wandelt de lezer fluitend door je tekst. Niks geen gestruikel, niks geen ademhapperij.

O ja, en vergeet alsjeblieft dat verbod van de lagere school dat er geen komma mag voor ‘en’. Als een zin vraagt om een adempauze, zet je gewoon een komma neer. Punt uit.

Deze blog is ook gepubliceerd op de website Begrijpelijke Taal van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg