Overtuigende teksten die mensen écht lezen.

Bezoekers van je website die denken: djiez, wat interessant! Relaties die hun werk even hun werk laten omdat jouw magazine op de deurmat valt.

Dat is toch waar je op uit bent?

Hoor ik je daar ja zeggen? Mooi. Dan heb ik nog een vraag voor je.

Stel, je wilt je organisatie beter maken. Dat is best ingewikkeld, dus je zoekt informatie. Wat lees je dan liever:

 

En met wie zou je in zee gaan?

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je voor de ondernemer kiest. Want alleen theoretische kennis zegt niet zo veel. Je wilt een mens van vlees en bloed tegenover je. Iemand die jou begrijpt.

Wat goed dus, dat die ondernemer durft te laten zien dat zijn succes hem niet is komen aanwaaien. Dat hij persoonlijk durft te zijn. Het levert hem klanten op.

Met teksten is het net zo. Zijn ze te afstandelijk, dan haken lezers af. Mensen gaan Netflix kijken. Of rondhangen op Instagram. Of, erger, naar je concurrent.

Als je persoonlijk durft te zijn, schep je een band. Je laat zien dat je geeft om je lezers. En guess what? Ze gaan ook van jou houden.

Daarom doe ik wat ik doe: contentmakers helpen om hun boodschap zo goed mogelijk over te brengen.

 

Communicatie is het belangrijkste instrument van elke organisatie.

Op mijn elfde wist ik: ik word journalist. En dat lukte. Eerst als verslaggever en eindredacteur bij de krant, later als hoofdredacteur van tijdschriften. In 2007 begon ik voor mezelf, in eerste instantie vooral als specialist geld, recht en werk. Ik heb nog jarenlang paginagrote artikelen geschreven voor het miljoenenpubliek van de regionale kranten van De Persgroep. Maar als zelfstandige maakte ik ook al gauw magazines, bookazines, speciale bijlagen, websites en wat al niet meer.

Heerlijk! Want ik hou van schrijven, maar vooral van communicatie. Van je publiek betrekken bij wat je zegt. Er is weinig dat mij gelukkiger maakt dan een lang artikel componeren, een website in elkaar steken of een tijdschrift uitdenken waar mensen écht plezier aan beleven.

 


 

 

 

Daarom ben ik zo blij met storytelling en contentmarketing. Eindelijk hebben ook bedrijven en non-profits de kracht van goede communicatie ontdekt. En djiez, wat verschijnt er veel moois. Van Ikea dat laat zien hoe Harry’s platencollectie zijn gezinsleven ondermijnt, via Airbnb dat reizigers de leukste buurten in hun favoriete steden laat verkennen, tot Triodos dat toont dat mensen rijkdom niet alleen in geld zoeken.

 

 

De succesvolste merken spelen vol overtuiging leentjebuur bij journalisten.

Nee, ze hoeven niet zo nodig complotten te onthullen. Ze willen mooie verhalen vertellen. En hun doelgroep bedienen, in plaats van zichzelf op het podium hijsen. Journalisten kunnen dat als geen ander.

 
Ik help contentmakers om zó te communiceren, dat het fans oplevert. Mensen die bij je terugkomen omdat je hen helpt. Mensen die je op den duur gaan vertrouwen. En die uiteindelijk zelfs je producten of diensten kopen.

 
Gelukkig zijn er steeds meer contentmakers die snappen dat het allemaal draait om betrokkenheid. En die mijn motto delen:

 
kill the clickbait, cut the crap