Eh… contentmakers?

Yep. Zo noem ik jou en je collega-schrijvers. Je schrijft geen romans of krantenartikelen, maar teksten die je helpen om een zakelijk doel te bereiken. Content, in goed nieuwerwets Nederlands. Je bent tekstschrijver, copywriter, contentmarketeer, communicatieprofessional, webredacteur, bedrijfsjournalist, storyteller, blogger of ondernemer.

Waarom promoot jij journalistieke vaardigheden?

Omdat journalisten altijd al deden wat contentmakers nu pas beginnen te leren: hun lezers centraal stellen. Teksten op zo’n manier schrijven, dat mensen ze willen lezen. En dat de boodschap overkomt. Als je dat zelf goed en snel onder de knie wilt krijgen, ga je natuurlijk te rade bij de beste leermeesters. Lijkt mij.

Maar ik wil positief schrijven!

Tuurlijk. Je hebt iets aan de man te brengen: je producten, je diensten of je overtuigingen. Je hoeft ook helemaal geen complotten te onthullen of regeringen ten val te brengen. Je bepaalt zelf waarover je schrijft. Maar in de manier waaróp je schrijft, kun je veel leren van journalisten.

Kan ik als beginner jouw workshops volgen?

Het hangt er vanaf wat je bedoelt met ‘beginner’.

Mijn workshop ‘Schrijven als een journalist’ is bedoeld voor mensen die al veel schrijven, maar denken dat het beter kan. Ik leer je van alles over je lezers en hoe je hen echt kunt bereiken. Maar ik ga er vanuit dat je goed spelt, de grammatica juist toepast, een flinke woordenschat hebt en geen schrijfdrempels over hoeft.



Mijn workshop ‘Denken als een journalist’ richt zich op contentmakers die strategische keuzes maken: een communicatieplan opstellen, een website uitdenken, het format voor een relatiemagazine uitwerken. Ik vertrouw erop dat je de basis van communicatie onder de knie hebt.

En als ik geen tijd heb om zelf content te maken? Of geen zin?

Dan schrijf ik artikelen voor je. Of ik maak je magazine of website. Geen probleem. Ik wil dan wel graag weten wat je ermee wilt bereiken. Wat voor plan eronder ligt, zeg maar. Met het uitdenken van zo’n communicatiestrategie kan ik je trouwens ook helpen.

Journalisten weten toch niks van marketing?

De meeste niet, inderdaad. Dat willen ze ook niet. Ze koesteren hun onafhankelijkheid. En eerlijk gezegd zijn veel journalisten een beetje arrogant. Ik ook hoor, vroeger. Maar inmiddels weet ik dat contentmakers net zo goed verstand hebben van communicatie. Ze moeten wel, willen ze hun doelen bereiken. En marketing? Ik heb er in de loop der jaren aardig wat over opgestoken. En ik moet erkennen: ik ben om.

Ik wil een boek schrijven. Kun jij me helpen?

Niet als je een roman in gedachten hebt. Ik heb weliswaar drie jaar Schrijversvakschool gedaan, maar fictie schrijven is een vak dat ik niet voldoende beheers om er geld voor te vragen. Wil je non-fictie? Een jubileumboek, een boek over het werk van je organisatie of een boek over een van je diensten? Dan ben ik je ‘man’.

Kan ik je ook inschakelen als eindredacteur?

Yep. Ik schijn een goeie te zijn. En een strenge. Maar dat hoort bij elkaar, geloof ik.

Let wel: ik ben niet alleen een corrector. Natuurlijk haal ik de tik- en taalfouten uit je werk. Dat spreekt. Maar ik doe meer.

Ik ben dat mens dat lastige vragen stelt. Wie is je lezer? Wat is je belangrijkste boodschap? Klopt de structuur van je verhaal? Gebruik je de juiste taal? Is dat feitje gecontroleerd? Zou je niet beter wat van die darlings om zeep helpen? Dat soort dingen. Allemaal om je te helpen het beste resultaat te bereiken. Zodat je lezer jouw tekst straks écht met plezier leest. En er iets aan heeft.

Alléén correcties doorvoeren? Nope. Ik ben een perfectionist. Sorry.

Als ik jou inhuur, kan ik je dan vertrouwen?

Ja joh. Ik ben tenslotte geen echte journalist meer. Ik werk alleen nog voor organisaties – bedrijven en non-profits – die een mooie website willen. Of een fijn magazine. Of een goeie blog. Ik ga je vuile was dus niet bij de krant langsbrengen. Het idee alleen al.

Ben je duur?

Nou, niet goedkoop. Maar ik lever dan ook kwaliteit. Ik heb ruim dertig jaar ervaring in journalistiek, magazines maken en andere contentcreatie. Ik houd mijn kennis op peil door alles te lezen wat los en vast zit over communicatie, storytelling, contentmarketing en noem het allemaal maar op. En hé, vergeet niet: een amateur inhuren kost je uiteindelijk meer.

Dat e-book van jou, dat wil ik ook wel hebben.

Je bedoelt 9 schrijftips voor verhalen waar je fans mee krijgt. Tuurlijk. Met alle soorten van genoegen. Vul hier even je mailadres in en je krijgt toegang tot de gratis download.

 

Neem contact op