Posted by on 27 december 2016

Als jij snapt dat een tekstschrijver een eigenwijze donder moet zijn: hallelujah. Mocht je het nog niet doorhebben: je doet je klanten tekort.

Soms kom ik ze tegen, opdrachtgevers die mijn teksten compleet willen herschrijven. Allerlei jargon en wolligheden, door mij vakkundig omgezet in gewone-mensentaal, moeten dan alsnog in de tekst. Met als argument: ‘Het is ons verhaal, en zo praten we in deze branche nou eenmaal.’

Uh-huh. Dat gaan we dus niet doen.

En ja, daar heb ik een pittige discussie voor over. Want hoe aardig je ook bent, en hoe graag ik je ook tegemoetkom: wie is hier nou eigenlijk de baas?

Jij, zeg je? Hoezo? Omdat je mijn rekening betaalt?

Dus jij zegt tegen de loodgieter: ik betaal, dus leg maar een knoop in die leiding.

En jij zegt tegen de dokter: ik betaal, dus geef me maar een paracetamolletje voor die gebroken arm.

Dacht het niet, toch?

Dus. Als je mij nou míjn werk laat doen, laat ik jou het jouwe doen. Je hebt me tenslotte niet voor niets ingehuurd.

Geloof me: als ik teksten voor je schrijf, wíl je dat ik eigenwijs ben. Daar worden ze namelijk beter van.

Je weet het misschien nog niet, maar je wílt dat ik tegen je zeg: 

    • Ik vind het maar een vaag verhaal. Wat bedoel je eigenlijk?
    • Je hebt service hoog in het vaandel staan? Really? Dát is je unique selling point?
    • Maar wat héb ik nou aan die spullen van jou?
    • Ik hoor bij al je concurrenten hetzelfde riedeltje; wat maakt jou anders?
    • Zeg, werk jij voor je collega’s of voor je klanten?

Waarom we allemaal van verhalen houden

En weet je waarom je dat allemaal wilt horen? Omdat je klanten – beter gezegd: potentiële klanten – precies dezelfde vragen stellen, thuis op de bank, tablet op schoot. Of aan hun bureau, als je B2B bezig bent. Alleen hoor jij die vragen niet.

Maar ik wel. Ik ben een buitenstaander, en dat is precies de bedoeling. Als ik voor jou werk, speel ik – nee, bén ik – je ideale klant. Want dat is het middelpunt van jouw heelal. Daar doe je het allemaal voor. Als het goed is tenminste.

Dát is dus de baas. Niet jij. Niet ik. Maar de klant.

Lastig, die vragen? Niks ervan. Lastige klanten bestaan niet. Eigenwijze tekstschrijvers wel. Schat ze op waarde.