Posted by on 19 juli 2016

Ja maar, waar moet ik dan over schrijven? Het is steevast vraag nummer 3 uit de mond van ondernemers. Ná deze: wat is dat eigenlijk, contentmarketing? En wat levert het me op?

Om maar vooraan te beginnen: er wordt knap ingewikkeld over gedaan, maar contentmarketing is gewoon reclame maken voor je business. Alleen niet, zoals vroeger, met opdringerige advertenties. Daar zijn mensen he-le-maal klaar mee. En geef ze eens ongelijk.

Wat je wél doet, is mensen verleiden om jou op te zoeken. Zónder dat jij hinderlijk staat te schreeuwen dat ze als de wiedeweerga jouw spullen moeten kopen. Uit zichzelf dus. Vrijwillig. 

Huh? Dóen ze dat dan?

Jazeker. Als ze je maar nodig hebben. Omdat jij hun probleem kunt oplossen, bijvoorbeeld.

Ze willen een nieuwe telefoon kopen. Maar ze weten niet welke. Dan is het fijn als jij ze helpt om te kiezen.

Of hun baas dreigt ze te ontslaan. Ai, wat nu? Dan is het fijn als jij die advocaat bent die ze alvast geruststelt met heldere informatie over wat hen te wachten staat.

Dat doe je al?

Met dat rijtje telefoons op je website, bedoel je? Of die mededeling dat je thuis bent in arbeidsrecht?

Hoho. Dat is geen helpen.

Dat is verkopen. Da’s leuk. Daar gaat het om, aan het einde van de dag. Maar dan moet zo’n meneer wél eerst weten welke telefoon hij wil. Of er vertrouwen in hebben dat jíj de advocaat bent die hem uit de brand kan helpen – in plaats van je concurrent.

Want daar gaat het dus om hè. Voor jou tien andere telefoonverkopers of arbeidsrechtadvocaten. Tenzij jij je in de schijnwerpers weet te werken en vertrouwen weet te wekken. En tegenwoordig doe je dat niet meer met advertenties, maar met verhalen.

Dus dat is contentmarketing? Verhalen vertellen?

Yep.

Nee, dat is geen eitje.

Want er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras. Een paar zelfs.

Om te beginnen: het werkt, maar niet zo snel als ouderwetse reclame. Je moet een lange adem hebben. Volhouden. Je bent bezig je naam op te bouwen. Mensen moeten je leren kennen en vertrouwen. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Dat kost tijd.

Ten tweede: contentmarketing pak je anders aan dan reclame. Vertrouwen win je niet als je het de hele tijd over jezelf hebt. Leer dat af, want je doelgroep knapt erop af. En dat is wel het laatste wat je wilt.

Ten derde: stukjes schrijven om maar stukjes te schrijven, met links om maar links te plaatsen, dat gaat ‘m niet worden.

Dat soort oppervlakkigheid riekt weer naar reclame, en daar heeft de Moderne Mensch een fijne neus voor (en Google ook, tegenwoordig).

Je moet je dus echt in je doelgroep verplaatsen. Wat leeft daar? Wat vinden die mensen belangrijk? Wat hebben ze nodig? Hoe kun jij ze helpen?

Ten vierde: al dat interessants op je website moet natuurlijk wel worden gevonden. Dat gebeurt niet vanzelf. Daar is een strategie voor nodig. 

En ten slotte: als je je plaats in het leven van je doelgroep hebt bepaald, en hebt bedacht hoe je daar binnen komt, is het zaak ook binnen te blijven. Dat betekent: informatie leveren van hoge kwaliteit, en dat blijven doen. Je bent zo goed als je laatste prestatie, nietwaar? Een teleurgestelde bezoeker van je website ben je voor altijd kwijt.

Oké. Maar waar moet ik dan over schrijven? Zoveel bijzonders heb ik niet te vertellen.

Jokkebrok.

Je bent toch niet voor niets telefoonverkoper geworden? Of advocaat? Je houdt toch van je vak?

Nou dan.

Dan kun je er uren over praten.

Je moet alleen weten tegen wié je praat. En dat zijn niet je collega’s, maar je klanten. Nou ja, potentiële klanten. Gewone mensen in elk geval.

Gewone mensen snappen niks van UMTS en GPRS. Maar ze willen wél het snelste mobiele netwerk.

Gewone mensen zal die nieuwe AMvB in het ontslagrecht worst wezen, of dat voor repliek en dupliek voortaan zeven dagen staat. Ze willen weten of hun baan echt in gevaar is. En wat ze moeten doen om rampen te voorkomen.

Dát zijn toch de vragen die mensen je aan de telefoon stellen? Dát zijn toch de gesprekken op verjaardagsfeestjes?

Dus. De onderwerpen liggen voor het oprapen. Het is een kwestie van luisteren.

Beginnetje maken?

Volg de workshop

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg