Posted by on 11 april 2017

Als contentmaker moet je geloofwaardig zijn. En dat wil je ook. Maar hoe vind je betrouwbare bronnen? Ik laat je stap voor stap zien hoe ik het doe. Met koffie.

Je hoeft geen Pepsi te heten om te weten hoe belangrijk het is om geloofwaardig te zijn. Vertrouwen potentiële klanten je niet, dan worden ze nooit echte klanten. Vertrouwen bestaande klanten je niet, dan gaan ze voortaan shoppen bij de concurrent.

Geloofwaardigheid zit ‘m natuurlijk niet alleen in de sfeer die je creëert, zoals de Amerikaanse frisdrankgigant. Het zit ‘m ook in de manier waarop je als contentmaker je teksten in elkaar steekt. Daarover schreef ik eerder dit artikel:

Maar het is net zo goed belangrijk dat je terugvalt op betrouwbare bronnen. En nee, dan bedoel ik geen Deep Throat die je allerlei explosieve informatie in het oor fluistert. Ik heb het over huis-, tuin- en keukeninformatie. Want ook die moet kloppen. En om te weten of dat zo is, moet je terug naar de bron.

Wat is dat eigenlijk, een bron?

Een bron is de oorsprong van het feit dat je presenteert. Van Dale zegt:

oorsprong, m (-en) 1. punt waar, omstandigheid waaruit iets ontstaat, bron, aanvang, begin

Dat betekent dus dat je op zoek moet naar de herkomst van een feit. En dat wil weer zeggen dat niet elke website waarop je een feitje vindt, een bron is. Want zo’n website heeft dat feit ook weer ergens vandaan. Graaf dus dieper. Ga op zoek naar de eerste vermelding van het feit. Pas dáár weet je wat er precies is gezegd.

Om duidelijk te maken hoe je zo’n bron vindt, neem ik je mee op mijn zoektocht naar een espressomachine. Ik wil zo’n apparaat aanschaffen – het vertegenwoordigt voor mij de ultieme luxe. Maar het is best een investering, dus ik wil zeker weten dat ik een goeie koop. Daarom wil ik allereerst weten wat er nodig is om een kop excellente espresso te maken.

Als consument vind ik mijn informatie het liefst zo dicht mogelijk bij de plek waar ik die koffiemachine kan kopen. Ik ga dus maar eens te rade bij de winkels die ze verkopen.

Bij een van die winkels kom ik deze tekst tegen:

Espresso is een klein kopje Italiaanse koffie. Espresso wordt gemaakt door onder hoge druk water door gemalen koffie te persen.

Ja doei! Daar doe ik het niet voor. Ik wil de diepte in.

Welke winkel heeft een echte contentmaker in dienst?

Mijn zoektocht gaat verder.

Aha. Op de website van bol.com stuit ik op een hele lap content over espresso. Daarin lees ik onder meer:

Een espresso maak je door water onder hoge druk (minimaal 9 bar) door ca. 7 gram gemalen koffie heen te persen, onder een temperatuur van ongeveer 90 graden.

Maar hoe weet ik of het allemaal klopt, wat daar staat? Kan ik er zomaar vanuit gaan dat bol.com mij goed informeert? Dat het niet allemaal maar een beetje bij elkaar verzonnen is daar op die website?

Natuurlijk klopt het, zeg je nu. Daar zitten toch contentmakers die weten wat ze doen?

Goed, dat gaan we controleren. Op een simpele manier: we gaan terug naar de oorsprong.

Nou ja, simpel. Je moet er wel wat zoekwerk voor verrichten, zo blijkt. Ook weer een kunst op zich.

De meest logische stap is om ook in je vraagstelling helemaal terug te gaan naar het begin. In dit geval: wat is dat eigenlijk, espresso? Ik neem aan dat ik met het antwoord op die vraag uitkom bij de vereisten waaraan een goede espresso moet voldoen.

Op de vraag ‘wat is espresso’ presenteert zoekmachine Google 632.000 resultaten. Daar zitten er een heleboel tussen van bedrijven die koffie of koffiemachines verkopen. Oftewel: meer sites als die van bol.com. Die laat ik dus links liggen. Het kan best waar zijn wat er staat, maar bij betrouwbare bronnen denk ik in eerste instantie aan onafhankelijke bronnen.

Het eerste zoekresultaat op Google is er een van Wikipedia. Tussen een heleboel andere informatie (het duizelt me) tref ik deze zin aan:

Voor één espresso (ook wel een shot genoemd of zo’n 30 ml koffie) wordt water van zo’n 95 °C door 6,5-7,5 gram koffie gestuwd bij een druk van tussen 8 en 9 bar, gedurende 20 tot 30 seconden.

Tsja. Wiki heeft me inmiddels zo veel cijfertjes laten zien, dat ik niet meer weet wat waar is. Bovendien houdt de tekst heel wat slagen om de arm. Het moet concreter kunnen. En trouwens, ik heb geleerd om niet blind te varen op Wikipedia. Het is hooguit een startpunt voor mijn zoektocht.

Daarom graaf ik verder. Op pagina 2 van mijn zoekresultaten kom ik een artikel tegen van de Consumentenbond. Die zegt:

Volgens de Italiaanse espressovereniging krijg je een echte espresso wanneer 7 gram espresso koffie met de juiste druk in 22,5 tot 27,5 seconden gezet wordt. Uiteindelijk mag er 25 ml koffie in het kopje zitten. De espresso moet rond de 67 °C zijn als deze uit de machine stroomt.

Dat klinkt heerlijk concreet. En hé, de Consumentenbond heeft zelf geen enkel belang bij de verkoop van espresso, dus betrouwbaarder dan dit kun je het bijna niet krijgen. Maar ik ben nog niet tevreden. Want wat is ‘de juiste druk’? Ik vind het tamelijk essentieel dat mijn nieuwe espressomachine doet wat ‘ie moet doen.

Gelukkig noemt de bond zijn eigen bron: de Italiaanse espressovereniging. Nooit van gehoord, maar het opzoeken waard. Als ze érgens weten hoe een goede espresso wordt bereid, is het wel daar, toch?

De vraag is nu: hoe kom ik er? Want de Consumentenbond linkt niet door naar die espressovereniging. Een naam wordt ook al niet genoemd.

Goed, het gezonde verstand gebruiken dan maar.

Mijn Italiaans is niet om over naar huis te schrijven, dus ik moet me redden met Engels. Ik ga terug naar Google en zoek: Italian espresso club.

Nope. Koffietentjes. Die hoef ik niet.

Italian espresso society dan?

Yes!

Bovenaan de eerste Google-pagina prijkt in volle glorie het Istituto Nazionale Espresso Italiano. En zowaar, je kunt er ook in het Engels lezen.

Ik vind de site niet uitblinken in overzichtelijkheid, maar ik zie wel dat er talloze fabrikanten bij de club zitten. Die hebben wat te verkopen, uiteraard, en zijn dus niet onafhankelijk. Maar hun koepel zal zich redelijk neutraal opstellen, dunkt me.

Uiteindelijk stuit ik op een pdf met de veelbelovende titel The Certified Italian Espresso and Cappuccino. Dat moet ‘m zijn, lijkt me, de bron van de belangrijkste feiten over een goede kop espresso.

En dat klopt. Want wat vind ik op pagina 7 van het document? Deze tabel:

En dan zie ik het: bol.com heeft de cijfers voor het leesgemak wat afgerond, maar de informatie op de website is juist. Wikipedia blijkt hetzelfde document te hebben geraadpleegd, dus waarom het al die slagen om de arm houdt, is me een raadsel. En de Consumentenbond? Die voegt ook wat van die armslagen toe, maar geeft kloppende informatie – en de meeste.

En nu zeg je: maar dat kost me zeeën van tijd! Dat kan ik toch niet voor elk minuscuul feitje doen?

Jawel. Je moet.

Want je moet zeker weten dat je je doelgroep de juiste informatie voorschotelt. Je geloofwaardigheid staat of valt ermee. Het schrijven van content is niet het meeste werk. Dat is de tijd die je er vooraf insteekt. Aan research, aan bronnenonderzoek. Aan facts checken, als je het zo wilt noemen.

Maar zie dat vooral niet als een opgave. Het brengt je namelijk ook iets.

Je weet nu immers precies hoe die perfecte espresso wordt gemaakt. Je kunt je lezers dus veel beter vertellen wat er allemaal voor nodig is dan bol.com, Wikipedia en de Consumentenbond deden. Je kunt de exacte cijfers noemen. En als je wilt, vertel je er ook nog bij hoe het zit met viscositeit, vet en cafeïne. Zo heb je meer te bieden dan de concurrentie. En dat is winst.

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg