Posted by on 23 oktober 2016

Als je wilt dat ik van je hou, moet je wel een beetje je best doen.


Ik vind het leuk hoor, dat je me uitnodigt. Maar je begrijpt toch wel dat ik lichtelijk afknap op dat bosje verlepte supermarktbloemen?

Nee, ik speel niet hard to get. Ik bén hard to get. Ik wil je natuurlijk niet beledigen, maar eh… voor jou tien anderen.

Maar ik ben je ideale klant, zeg je? En je wilt graag zakendoen? O. En jij dacht dat je met die verlepte bloemen…? Haha. Ik herhaal het nog maar eens: als je wilt dat ik van je hou, moet je wel een beetje je best doen.

Dus.

Als ik vol verwachting een artikel op je website openklik, wil ik niet binnen 30 seconden teleurgesteld raken.

Kijk, de kop was aantrekkelijk genoeg. ‘Hoe je zelfdiscipline kweekt als ondernemer’. Ja, daar heb je me. Dat is inderdaad een dingetje, die discipline. Zonder deadlines ben ik nergens. Is dat lastig? Ja. Wil ik daar iets aan doen? Ja. Weet ik al wat? Nee.

Dus ik open jouw artikel. Ik ben vreselijk benieuwd. Ben jij dan degene die me van mijn probleem af helpt?

Ja! Je hebt er zelfs een simpele formule voor, zeg je. Tadááá! 

En dan zijn daar die verlepte bloemen.

Ik vat jouw artikel – het bestaat uit drie magere alinea’s – even samen: bepaal wat je wilt doen, en doe dat ook.

Eh… wát? Dat is de formule? Het bewijs van jouw expertise? De grote verleidingstruc? 

Ik denk dat wij eens moeten praten.

Het zou namelijk best eens zo kunnen zijn dat ik jóu wat kan leren. Want van discipline zonder deadlines heb ik geen verstand, maar ik weet wel hoe je goede content maakt. Zodat jij de bezoekers van je website inderdaad overtuigt van jouw expertise. Waardoor ze nog eens terugkomen. En uiteindelijk, misschien, als ze merken dat je écht goed bent, zaken met je willen doen.

Maar een teleurgestelde bezoeker ben je kwijt. Die haakt af, om waarschijnlijk nooit meer terug te komen. Niet bepaald wat je met je content wilde bereiken natuurlijk. Integendeel.

Goede teksten voldoen aan een aantal voorwaarden.

  1. Ze stellen de lezer centraal

    Ze gaan dus niet over jou of je bedrijf. Ze gaan over dingen waar je lezer iets aan heeft. Maar dan ook echt.

  2. Ze lossen een belofte in

    Beloof je een probleem op te lossen? Doe dat dan ook. Beloof je inzicht, overzicht, nieuws? Geef het. 

  3. Ze zijn concreet

    Ze bieden feiten, onderbouwingen, argumenten. En ze grossieren niet in vaagtaal.

  4. Ze hebben een rode draad

    Een goed artikel beperkt zich tot één onderwerp. Diep dat uit. Heb je meer te vertellen? Mooi. Dan heb je ook al stof voor een volgend stuk.

  5. Ze zijn prettig om te lezen

    Er zit een kop aan, en een staart. Ze kloppen taalkundig. En ze passen bij de toon van je organisatie.

Afijn, ik kan er nog veel meer over vertellen. Maar geef me dan eerst een deadline. Want nu moet ik even dringend met de kat knuffelen.

 

Jolenta Weijers is journalist en contentstrateeg

Frisse blommen op je website?

Volg de workshop